Herbs French Toast


Assalamualaikum wbr semua....apa khabar? Bertemu kembali kita, maaflah sebab beberapa hari tak ke udara...banyak hal lain nak kena settle, tak sempat nak update blog ni.

Apa2 pun hari ni Ummi nak sharekan menu yang dah dibuat beberapa hari lepas. Takpe kan? InshaAllah hari2 masak sempat ambil gambar tapi tak sempat nak upload kat bloglah..

Ok, kali ni cerita pasal roti bakar pulak tapi menu ni telah diubah suai ikut selera sendirilah.French toast yang asalnya cuma guna telur, garam dan lada sulah aje..jom kita mula!


Bahan-bahan:

1 keping roti Turki (boleh dapat di Giant@Hypermarket lain) atau roti wholemeal yang tebal
3 biji telur
1 sudu besar serbuk lada hitam
Parsley@daun sup@daun bawang-hiris halus
3 biji bawang putih-cincang halus
Garam secukupnya
Butter

Cara-cara:

~Pukul telur bersama garam, lada hitam, bawang putih dan parsley.

~Panaskan non stick pan, lenserkan sedikit butter.

~Celupkan kepingan roti yang telah dipotong2 ke dalam bancuhan telur tadi.Letakkan di atas kuali yang telah dipanaskan.

~Gorengkan sehingga' golden brown' di kedua2 belah.Bolehlah diangkat.

~Hidangkan untuk sama ada 'brunch(minum pagi)', 'hightea' atau sebagai snack.Juga boleh dibekalkan kepada anak2 sekolah.


Fakta Nutrisi Daun Parsley

Daun parsley kaya dengan vitamin C dan mineral seperti provitamin A, B, E, K, beta kerotena, magnesium, fosforus, zat besi, sodium, kalium, sulphur dan kalsium.

Parsley juga boleh menyembuhkan penyakit barah, melindungi hati dan membantu usus menentang barah, antireumatik, perangsang penghadaman dan untuk kesihatan buah pinggang, membuang toksin dan batu buah pinggang. Ia juga bertindak sebagai antioksidan. Selain daun parsey, bijinya juga mampu merangsang kesuburan dan membantu menentang penyakit tumor otak.

Bersyukur Atas Segala Nikmat Rezeki Yang DikurniakanNya

'Wahai orang yang beriman! Makanlah benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya.'

(Surah Al Baqarah:176)

Comments

Popular Posts