Endometriosis- Part 2- Alternative Treatment

Salam...saya tertarik untuk berkongsi pengalaman berkaitan penyakit Endometriosis kerana saya sendiri adalah bekas pesakit Endometriosis kritikal.Saya menderita selama hampir 8 tahun disebabkan penyakit ini.

Ia bermula 6 bulan selepas kelahiran anak kedua saya yang kini telah berusia 9 tahun.2 tahun pertama, kesakitannya adalah biasa saja.Saya sangka itu adalah senggugut biasa(sebenarnya senggugut biasa itu adalah stage awal Endometriosis) dan tidak membuat apa-apa rawatan.

Masuk tahun ke3-5, kesakitannya bertambah dan memakan masa yang lebih lama.Kalau sebelum ini hanya seminggu, kini ia berlarutan sehingga hampir 3 minggu. Saya terpaksa mengambil ubat penahan sakit samada panadol menstrual, ponstan 250mg sebanyak 2 biji atau synflex 500mg sebanyak 2 biji.Kesakitan dapat dikawal dengan pengambilan ubat penahan sakit ini tapi hanya sekejap.

Bimbang dengan keadaan tersebut saya pergi buat pemeriksaan di hospital, selama 2 tahun saya berulang-alik ke hospital tapi setiap kali ultrsound dijalankan, tiada ketumbuhan yang kelihatan tetapi kesakitan makin sakit dari bulan ke bulan dan semakin lama.

Doktor hanya memberikan 'birth control pill' bagi meredakan kesakitan, namun tidak berkesan.Pada 'follow up' yang terakhir doktor mencadangkan agar saya membuat 'laparoscopy'...namun saya teragak-agak untuk melakukannya.Akhirnya saya membuat keputusan tidak melakukannya kerana sebenarnya telah merasa bosan dan penat ke hospital tetapi masih tiada perubahan.

Kehidupan saya pada waktu itu sungguh tidak menggembirakan.Tidak dapat melakukan kerja-kerja rumah atau 'travel' apabila period dan terpaksa mengambil 2 suntikan penahan sakit pada satu-satu masa.Rasa fobia bila nak period...anak-anak dan suami tidak dapat diuruskan apabila period dan mereka terpaksa berdikari sendiri sepanjang waktu saya sakit itu.Hinggakan anak sulung yang ketika itu baru berusia 9 tahun boleh memasak makanannya sendiri dan boleh bagi umminya makan pula... Alhamdulillah, anak-anak pun memahami umminya selalu sakit dan mereka juga banyak membantu dan selalu jenguk umminya di bilik.Keadaan itu berlarutan hampir 2 tahun.

Alhamdulillah, pada pertengahan tahun 2007, kami diperkenalkan kepada produk pemakanan kesihatan dari syarikat USANA oleh seorang rakan suami.Beliau menceritakan kesan positif apabila isterinya mengambil produk ini.Mereka telah berkahwin selama 10 tahun tetapi masih tidak dikurniakan anak kerana masalah isterinya tidak datang period kadang-kadang sehingga 5-6 bulan.Alhamdulillah, selepas tiga hari mengambil produk tersebut, isterinya datang period seperti waktu remaja dahulu..dan mereka sesungguhnya amat teruja...jadi terkesan dengan kenyataan rakan tersebut, suami saya pun membelinya untuk kami cuba.Setahun saya mengamalkan produk tersebut, tetapi kesakitan masih terasa...kemudian saya pergi membuat ultrasound sekali lagi di klinik swasta kerana bimbang dengan keadaan tersebut.Doktor mengatakan saya mengalami Endometriosis berdasarkan simptom-simpton yang diberitahu.Beliau menyarankan saya menjalani pembedahan untuk membuang 'cyst' yang berada di beberapa tempat iaitu di dalam rahim, di luar rahim dan pada salur fallopian saya. 'Cyst' yang paling besar berukuran 6cm.Namun saya difahamkan bahawa 'cyst' itu akan tumbuh semula selepas pembedahan.Saya tidak mahu melakukannya.

Alternatif kedua, doktor menyarankan saya mengambil 'lucrin injection' yang berharga RM600 satu suntikan sebanyak 5 kali, terlalu mahal bagi saya dan lebih-lebih lagi saya takutkan kesan sampingan daripada suntikan tersebut.Hampir putus asa, saya pergi ke Hospital Kerajaan untuk mendapatkan rawatan yang lebih murah, di sana doktor memberikan saya pil 'Danazol' untuk memberhentikan period seperti 'lucrin injection' juga, namun apabila saya siasat tentang kesan sampingannya, ia adalah sama seperti suntikan tersebut. Jadi saya tidak mengambil ubat tersebut dan masih meneruskan mengambil produk Usana.Namun pada kali ini saya mengikuti cadangan oleh Dr.Ray Strand di dalam bukunya untuk mengambil produk tersebut dalam dos yang tinggi untuk penyakit Endometriosis. Alhamdulillah, pada bulan pertama, kesakitan amat kurang dan semakin kurang dari bulan ke bulan sehinggakan pada bulan ke 4, saya tidak sedar period datang.

Alhamdulillah, setelah mengamalkan produk ini secara intensif sehingga kini, maka pada 30 Sept.2010, saya disahkan bebas sepenuhnya dari penyakit Endometriosis apabila ultrasound dan HSG x-ray menunjukkan bahawa kesemua 'cyst' telah tiada. Sungguh menakjubkan, malahan doktor tersebut pun terkejut kerana katanya, kebiasaannya 'cyst' berukuran 5cm keatas adalah mustahil untuk hilang dengan sendirinya tanpa pembedahanan.Namun, itulah hakikatnya yang doktor tersebut perlu terima, saya baik dengan hanya mengamalkan 'Advanced Nutritional Supplement' Usana yang kini adalah 'best of the best' produk suplemen didunia dengan markah 96.1% berdasarkan kajian Dr.Lyle McWilliam di dalam buku beliau-Comparative Guide To Nutrtional Supplement yang boleh didapati di Popular dan MPH bookstore.Bukunya menilai dan membandingkan 1500 produk suplemen yang ada di pasaran hanya untuk memberi garis panduan kepada pengguna untuk mendapatkan hanya produk suplemen terbaik sahaja.

Apa yang lebih menggembirakan saya adalah kenyataan doktor bahawa saya mempunyai peluang yang tinggi untuk mengandung semula kerana masalah Endometriosis itu telah tiada.

Oleh itu, saya amat mengesyorkan sesiapa yang terfikir untuk mengambil suplemen, ambillah produk USANA.Boleh hubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan produk dan bagaimana ia boleh membantu penyakit-penyakit kritikal yang lain juga~ 019 6020046 (Nor)

Comments

  1. Salam. Apa nama product yg kamu ambil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...saya menggunakan produk Usana.

      Delete
    2. Antara produk yang digunakan adalah Essentials, Proflavanol, Coquinone, Biomega dan Active Calcium.

      Delete

Post a Comment

Popular Posts