English Muffin Bread

Assalamualaikum wbr...

Apa khabar semua teman di luar sana? Alhamdulillah semalam dan hari ini hujan, bertambah baik keadaan jerebu di luar. Anak-anak pun boleh bersekolah esok.

Hai! Cuaca hujan dan dingin begini membuatkan perut sentiasa berkeroncong kan? Mulalah teringat nak makan aje. Mempunyai anak-anak remaja yang sedang membesar perlu sediakan banyak makanan di rumah. Paling kurang pun roti atau biskut untuk kudapan mereka. Saya mendidik anak-anak agar tidak makan 'junk food dan fast food'. Jadi mereka tidak teringin hendak makan di KFC, MC DONALD atau PIZZA HUT. 




Jom kita buat kudapan untuk anak-anak dan kita sendiri pun boleh makan juga. Hari ini saya akan kongsikan resepi English Muffin. Ia merupakan sejenis roti bulat kecil yang mudah disediakan. Terkenal di negara-negara barat. Ia dibuat menggunakan yis dan apabila telah masak bolehlah diletakkan sebarang inti pilihan di tengahnya sama ada manis atau 'savory'. Boleh dimakan dengan jem, mentega, 'marmalade', 'cream cheese', dibuat sandwich atau 'Egg Benedict'. Sesuai dijadikan menu sarapan pagi.




Bahan-bahan:

1 cawan susu segar
2 sudu besar gula
1 paket yis segera
1 cawan air suam
1/4 cawan shortening yang dicairkan
6 cawan tepung roti
1 sudu teh garam
Tepung semolina atau cornmeal

Cara-cara:

Panaskan susu sehingga berbuih. Ketepi dan masukkan gula. Kacau sehingga gula hancur.

Di dalam bekas lain, campurkan yis segera dan air. Biarkan sehingga berbuih atau berkrim lebih kurang 10 minit.

Di dalam mangkuk yang besar campurkan larutan susu dan yis tadi, 'shortening' cair dan 3 cawan tepung. Gaul rata, kemudian tambahkan garam dan tepung yang selebihnya. Uli sehingga menjadi doh. Kemudian masukkan ke dalam mangkuk yang telah dilenser dengan sedikit minyak atau mentega cair dan tutup dengan plastik. Biarkan ia naik dua kali ganda.





Setelah doh mengembang, tumbuk untuk mengeluarkan udara. Canaikan setebal 1/2 inci dan potong bulat menggunakan 'cookie cutter'. Taburkan tepung 'semolina atau cornmeal' di atas loyang pembakar atau 'parchment paper'. Letakkan doh dan taburkan tepung 'semolina atau cornmeal' di atas doh. Tutup dengan plastik dan biarkan doh naik sekali lagi.





Panaskan kuali leper. Lenserkan sedikit mentega dan letakkan doh di atasnya. Masak selama 10 minit menggunakan api yang sederhana. Masak dikedua-dua belah. Simpan muffin yang telah masak di dalam ketuhar yang telah dipanaskan dan jika ingin disimpan, sejukkan terlebih dahulu. Kemudian bungkus di dalam plastik.

Hidangkan dengan menghiris di tengah muffin supaya menjadi 2 keping. Sapukan mentega dan letakkan inti kesukaan anda. Mudah sajakan..
 Selamat mencuba!

Comments

Popular Posts